Tuesday, September 6, 2011

it's the way of life lah


Sekumpulan remaja sedang rancak berbual-bual, diselang-seli dengan gelak ketawa mereka, sungguh meriah sekali suasana. Jam menunjukkan pukul 11.30 malam. Oh, berkumpul di rumah nenek rupanya. Mereka sudah lama tidak berjumpa, inilah masa untuk mengeratkan hubungan sesama sanak saudara.

Topik utama yang hangat dibincangkan - diet. Diet untuk menjaga badan, menjaga kesihatan. Macam-macam yang disembangkan. Ada yang baru hendak mengumpul semangat untuk diet, ada yang sudah separuh jalan, ada yang memang tidak perlu diet, badannya sudah cukup cantik.


Si A pun berkata : " Aku memang nak berdiet, tapi motivasi tu kurang la. Nanti x konsisten, baik jangan mulakan. "

Si B pula menyambung : " Mula-mula memang susah, tapi bila sudah lalui peringkat pertama, diri kita sudah boleh menerima diet tersebut "

Si C memberi pendapat : " Menjaga badan tidaklah susah, cuma kena betulkan tabiat kita yang salah, jangan minum ais, jangan makan fast food, kena rajin buat senaman.... "

A dan B serta yang lain-lain : " Kau memang kurus x pa laaaaaa. "


Motif cerita di atas? Sebenarnya, jika kita mahu sesuatu, ia perlu dilakukan secara kerap dan konsisten, baru lah boleh berjaya. Tidak ada ruang untuk culas dan malas. Dalam erti kata mudah, jadikan ia cara hidup kita - make it our way of life.

Contoh : kita mahu badan yang sihat & cantik. Maka perlu menjaga makanan bukan sahaja untuk tempoh tertentu tetapi untuk sepanjang hayat. Baru badan betul-betul sihat dan terjaga. Tidak percaya ? Tanya sahaja mereka yang sihat dan cantik, mesti jawapan yang acap kali diberikan : " saya memang mengamalkannya dari dulu lagi sehingga lah sekarang " Betul kan?

Sekarang, aplikasi pula dalam bab pelajaran / akademik. Kita mahu berjaya dalam pelajaran. Caranya bukan study last minute tetapi study secara konsisten setiap hari selepas kelas dan sebagainya, membuat latih tubi / latihan dengan kerap, rajin membaca sebelum dan selepas kelas. Bermakna tabiat suka menuntut ilmu itu memang perlu ada dalam diri kita. Tanamkan rasa cinta kepada ilmu dan berazam lah untuk menjadi orang yang berilmu. Baru kena gayanya untuk kita cemerlang dalam pelajaran.


Anda sudah nampak polanya? Demikian juga AGAMA. Untuk menjadi muslim yang baik, kita perlu mempratikkan agama kita dalam kehidupan seharian. Jadikan ia cara hidup kita, baru lah kita layak menjadi muslim yang betul-betul berkualiti. Tetapi bagaimana? Ramai orang faham konsepnya tetapi tidak dapat membayangkan cara melaksanakannya kerana dirasakan agama itu kompleks lagi rumit, terlalu banyak detail nya.

Jangan peningkan kepala anda, ambil yang paling asas. Rukun Islam contohnya, pasakkan rukun Islam anda. Saya mengambil solat sebagai contoh. Sebagai permulaan, anda belajar untuk menjaga solat, yakni solat di awal waktu, solat dengan khusyuk, solat berjemaah. Hasilnya? Bila anda selalu solat di awal waktu, anda akan menjadi orang yang menepati masa. Bila anda belajar untuk khusyuk dalam solat, anda akan khusyuk dalam pekerjaan anda. Bila anda sering solat berjemaah, hubungan anda dengan orang lain akan menjadi lebih baik.


Subhanallah, itu hanya sebahagian daripada bab solat, belum lagi kita menyentuh bab-bab lain. Jadi, Islam sebagai cara hidup kita tidaklah susah. Semuanya bergantung kepada sejauh mana kita kehendak kita terhadap sesuatu. Jika anda mampu untuk berdiet untuk kurus, stay up untuk exam dan assignment, anda juga mampu menjadi lebih baik untuk Islam dan diri anda. =)


Islam is my way of life, make it yours too !

3 comments:

  1. Thumbs up for this entry! Thanks for the reminder! Selamat :)

    ReplyDelete
  2. nice post ukhti...i will try my best... ;)

    ReplyDelete
  3. penyampaian yang mudah difahami...alhamdulillah~ jazakallah~ ^^,

    ReplyDelete