Friday, September 2, 2011

cantik ?


Sejak-sejak timbul trend tudung yang berjenama, industri fesyen ala-ala muslimah melonjak naik. Tudung bermacam-macam fesyen & jenama laris seperti goreng pisang ( ke pisang goreng? ).

Tidak cukup dengan tudung, ditambah pula aksesori-aksesori yang lain supaya kelihatan lebih dan bergaya, sehingga bonggol unta pon hendak dipakai. Unta kalau nampak mesti bangga, manusia mahu meniru fesyennya.

Alhamdulillah bagi mereka yang bukan mangsa fesyen, tidak perlu sentiasa mengejar trend semata-mata mahu menjaga imej. Yang penting pakaian kita kemas & presentable. Kan?

Kadang-kadang ku lihat rakan-rakan yang sudah berubah, pakaian makin sopan, tudung juga semakin mengikut syariat. Terasa sejuk hati, ingin aku menjadi sepertinya. Tapi kan, semasa melihat kawan-kawan lain yang dress up dengan pakaian trendy, jugak nampak menarik & cantik.

Dua-dua pun cantik, kenapa ya? Yang mana harus dipilih? Cantik itu subjektif, benar. Kerana cantik itu banyak kayu ukurnya. Jika diukur menggunakan pembaris agama & iman, sudah tentu fesyen baju yang labuh & lebih sopan kelihatan cantik. Tudung yang labuh pun terasa anggun.

Sebaliknya jika menggunakan pembaris nafsu & dunia, tentu sahaja yang makin ikut "shape" atau yang makin menarik perhatian itu ditafsirkan sebagai cantik.

Kawan-kawan, hidup bukan sahaja di dunia, akhirat juga ada kehidupan. Kita mahu cantik bukan bersifat sementara, tetapi kekal selamanya. Gunalah pembaris Islam & iman untuk mengukur kecantikan. Berhias lah dengan etika pakaian yang betul, akhlak yang terpuji & peribadi yang baik.

Kadang-kala kita sedar, tapi pura-pura menafikan. Kadang-kala kita tahu, tetap pura-pura menafikan. Tapi apabila sampai ajal menjemput, ketika itu kita tidak boleh berpura-pura lagi.

Jika ada antara kita yang terasa ingin berubah untuk menjadi lebih baik, jangan nafikan fitrah kita. Usahalah untuk berubah. Ganjil? Biasalah. Islam itu bermula sebagai sesuatu yang ganjil dan akan kembali menjadi ganjil.


1 comment: